18 Ocak 2008

Fındıklı Makaron / Ispahan



Sevgili Tuba’nın ev sahipliğinde gerçekleşecek olan Ye# 30 Dünya Mutfakları Etkinliği için aklımda birkaç alternatif vardı. Hangisini yapacağıma bir türlü karar veremiyordum. Sonra ani bir kararla makaron yapmaya karar verdim.

Tarifi denemeden ve yayınlamadan önce makaronla ilgili Google’da biraz araştırma yapmak istedim ve bu sayede ünlü Fransız Pastacı Pierre Herme’nin sitesini keşfettim. Daha önce adını hiç duymadığım ve bilmediğim Ispahan ile tanışmam da Pierre Herme sayesinde oldu.



Büyük bir hevesle malzeme tedarik ettikten ve ustamızın makaron olayı yazısını defalarca okuduktan sonra yaptığım ilk Fıstıklı Makaron/Ispahan girişimim, eteklenmeme probleminden dolayı başarısızlıkla sonuçlandı. Yapım aşamalarının kılavuzluk etmesi açısından yine de işlerin yolunda gittiği fotoğrafları bu yazıma ekleyeceğim.

Başarısızlıkla sonuçlanan girişimden sonra pes etmeyip ertesi akşam fındıklı bir dev makaron/ispahan yapmaya karar verdim. Bu arada sırası gelmişken ve unutmadan gün içinde beni destekleyen ve güven dolu güzel sözlerini esirgemeyen başta ustamız Sevgili Zinnur olmak üzere tüm blog arkadaşlarıma çok teşekkür ediyorum.

Bu sefer sonuç fena olmadı sanki. En azından ilk kez makarona etek giydirmeyi sanıyorum başardım.



Tarif olarak Sevgili Zinnur’un fıstıklı makaron tarifini iki ölçü olarak uyarladım. İki ölçü ile yaklaşık 15 cm çapında iki tane Ispahan elde etmek mümkün oluyor. Ben bir tane Ispahan yaptım, kalan hamuru normal makaron şeklinde yapmak istedim ama oldukça koyu bir kıvam olduğu için yaptıklarım normal makaron görüntüsünde olmadı ne yazık ki. Sıkma izleri üzerinde olduğu gibi kaldı. Buna rağmen tadı mükemmeldi.

Makaronu gece yapıyorsanız mutlaka ertesi gün tüketmenizi tavsiye ederim. Bambaşka bir lezzet haline dönüşüyor çünkü. Zaten fırından çıktığı anda almaya kalkarsanız benim ilk denemede dayanamayıp yaptığım gibi içindeki yumuşak doku nedeniyle çok çabuk dağılabiliyor.

Şimdi tarifimize geçebiliriz.

Ben uyguladığım iki ölçü malzemeye uygun tarifi yazıyorum. Dilerseniz yarım ölçü olarak uygulayarak 1 adet Ispahan yapabilirsiniz.

• 2,5 su bardağı pudra şekeri (gramaj olarak da ölçüp ekleyeceğim)
• 226 gr toz fındık (bardak ölçüsünü ekleyeceğim)
• ½ bardak artı 4 yemek kaşığı yumurta akı
(Yumurta akını yemek kaşığının üstünde durdurmayı bir türlü başaramadığımdan bu malzemeyi ayarlamak beni birazcık zorladı. Yaklaşık 3,5 yumurta akı kullanmış oldum diye düşünüyorum)
• Bir çimdik tuz
• ½ bardak toz şeker

My creation

1. Daha önce öğrendiğim bir teknik olan yumurta aklarını yumurta soğukken ayırıp sonra oda ısısına gelmesini bekleme işlemini uyguladım. (Yarım saat)
2. O sırada toz fındık ve pudra şekerini derin bir kapta karıştırıp mutfak robotunda çektim. Çekerken arada durup kaşıkla karıştırdım. Bu işlem yaklaşık 3 dakika sürdü.
3. Oda ısısına gelen yumurta aklarını mikserin orta hızında bir çimdik tuz ile birlikte iyice beyazlaşıp yumuşak tepeler elde edene kadar (seni seviyorum Zinnur !) yaklaşık iki dakika çırptım.
4. Daha sonra mikserin hızını arttırıp toz şekeri ilave ederek karışım iyice sertleşene kadar ve daha keskin tepeler elde edene kadar bir iki dakika daha çırptım.
5. Mikseri bırakıp tahta bir kaşık yardımı ile pudra şekeri ve fındık tozu karışımının ilk önce yarısını yumurta aklarının olduğu karışıma ekleyip karıştırdım. Sonra geri kalanı ilave edip kuru malzemeleri tamamen yedirdiğimi düşündüğüm aşamada karıştırmayı bıraktım.
6. Fırın tepsilerine yağlı kağıt serdim.
7. Sıkma poşetimin ucuna 1 cm’lik düz yuvarlak ucu taktım. Karışımın tamamını poşete boşaltarak elimden geldiğince havasını almaya çalışıp torbanın ağız kısmını birkaç kez çevirerek kapattım. Yine de sıkarken hava kabarcıkları oluşmasını engelleyemedim tabi.
8. Karışımı içten başlayıp dışa doğru gidecek şekilde ve hiç ara vermeden yaklaşık 15 cm çapında 2 adet daire oluşturacak şekilde yağlı kağıt serilmiş tepsiye sıktım. Kalan hamuru da küçük makaronlar yapmak üzere boşluklara sıktım.
9. Bu şekilde 1 saat kurumalarını bekledim.
10. Bir saat dolmadan 15 dakika önce fırını 150 ºC’ye ayarladım.
11. Tepsilerin ikisini birden değil ayrı ayrı pişirmeyi tercih ettim. En alttaki rafı değil onun bir üstünü kullandım.
12. Fırına sürdükten sonra dereceyi 160 ºC’ye getirdim.
13. Fırının kapağını açmadan 10 dakika pişirdim.
14. Çıkardıktan sonra ertesi güne kadar büyük bir sabırla bekleyerek yağlı kağıttan ayırdım.


Dev makaronların sunuma değer olacağından emin olmadığım için ara kremasını gece hazırlamamıştım. Sabah hem fotoğraf çekimi hem de krema ile uğraşmak epey vakit alacağı için fotoğrafa uyacak şekilde pratik bir krema hazırladım bir çırpıda. Normalde beyaz çikolatalı ganaj hazırlamayı tercih ederdim çünkü bu krema bir süre bekleyince makaronu mutlaka yumuşatır gibime geliyor. Bunu da akşama test edip göreceğim ama siz denerseniz ganaj kullanmanızı tavsiye ederim.

200 ml kremayı ½ su bardağı pudra şekeri ile yaklaşık 4-5 dakika çırptım. Daha sonra içerisine ½ su bardağı ahududu marmeladı ilave ederek katılaşıncaya kadar iyice çırptım. Kremayı sadece alt kata sürerek üzerine 1 su bardağı kadar ahududu yerleştirdim ve üst kısmı kapattım. Dev makaronun üst kısmına sıkma tüpü ile çok az krema sıkıp son olarak toz fıstık serpiştirdim. İşte artık çekime hazırdık.
Ekleme : Akşam tadına baktığımda kremanın makaronu kesinlikle yumuşatmadığına ve çok yakıştığına şahit oldum. Not olarak eklemek istedim.



Ispahan denemesi benim için güzel ve zevkli bir tecrübe oldu. Bundan sonra farklı alternatifleri sıklıkla deneyeceğim diye düşünüyorum. Bu konuda kat etmem gereken oldukça uzun bir yol var.

51 yorum:

İLKAY dedi ki...

Valla etekleri varrrrrrrrrrrrr....
Tebirkler Burçincim.....
Detayları heyecanla bekliyorum canım....
Sevgliler,İlkay

Deniz dedi ki...

Makaron'un etekleri zil çalıyor :) Eline sağlık, detayları okumaya geleceğiz :))

ufukmutfakta dedi ki...

Olacağını biliyordun, bundan emindim zaten. Süpersin, ellerine sağlık.Muhteşem görünüyor....

Kirpikteki Gözyaşı dedi ki...

Burçin söyleyecek birşey bulamıyorum! Zaten olmasaydı şaşardım:) Maşallah çok güzel:) Ellerine sağlık! İyi haftasonları:)

PASTA TASARIM By Nesrin Tong dedi ki...

Burçiiiiiiinnnnnnnnnn, çok çok güzel görünüyor. Açıkçası orjinal fotoğraftakindense seninkini tatmayı tercih ederdim..... ellerine sağlık. sevgilerimle,

Bocuruk dedi ki...

Ben de en kısa zamanda ustamızın ve senin tavsiyelerine uyarak yapacağım bu makaronu. Yapmam lazım çok merak ediyorum tadını. Ellerine sağlık canım:)
Sevgilerimle...

Defne dedi ki...

Senin elinden kaçar mı hiç? :))Detaylar için tekrar geleceğim :)

Unknown dedi ki...

Süperrr zaten biliyordum bugün harika bir manzara ile karşılacağımı.
Sevgilerimle

Pasta Saati dedi ki...

Bu sefer eteklenmişşşş. Süper!

Hatice dedi ki...

tebrikler canım, harika olmuş, bu sefer işlerin yolunda gitmesine çok sevindim, her şey gönlünce olsun, iyi hafta sonları diliyorum...
sevgiler...

İLKAY dedi ki...

Burçinim derledin mi??? topladın mı???
mmmmmm sanırımblogspot da sorun var..ben de bir şey yayınlayamıyorum canım...
Sevgiler,
İlkay

zinnur dedi ki...

BRAVOOO! Iste azmin zaferi.. Burcin'cigim, senin kadar olamaz belki, ama inan sana yakin heyecanlandim. Bloglines'da sitenin guncellendigini gorunce icim kipir kipir oldu ve resmi gorur gormez de bir "Ohhh!" cektim. Ellerine saglik, nefis olmus, nefis! Simdi detayiyla iletini okumaya, ipuclari kapmaya gidiyorum.
Sevgiler,

Neslihan dedi ki...

Burçinciğim harikasın, ne denerki bu azme ve güzelliğe, süper görünüyor, senin bu hevesinden etkilenip ben de doğrudan dev makaron yapmaya kalkışacağım, ellerine sağlık
Sevgilerimle

DİDEM ÖZCAN dedi ki...

Canım,
Etekli etekli pek şık olmuşlar. Yakışmış cicileri:))
Ellerine sağlık Burçin'cim,
Sevgiler......

Yunkabu dedi ki...

Burcincigim, harika bir goruntu bu. Keske tadina bakma sansim olsaydi...
sevgiler

Ferah Gülşen dedi ki...

Burçin'ciğim gözün aydın ellerine sağlık. Benim tanıdığım Burçin'den de başka bir sonuç beklenemezdi zaten. Sevgiler,

cekirdeksizuzum dedi ki...

ellerine sağlık bu sefer tutturacağından emindim zaten. ben bir tarif tutmazsa tekrar deneme cesaretini bir daha bulamıyorum, bütün hevesim kırılıyor. demek ki neymiş azmin elinden bir şey kurtulmuyormuş.

Unknown dedi ki...

Bu sefer olmuş hem de harika olmuş. Burçin senin ellerinden kurtuluş yok galiba :)) Çok beceriklisin çok.. Ellerine sağlık..
Sevgiler, Hülya

Evcilik Lezzetler dedi ki...

Hemi de kızzz!! Etekli!! Harika !!
:))

NiNo dedi ki...

ellerine saglik canim bu kez bak olmus super ellerine saglik :D

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Burçin'ciğim,
Tebrik ederim seni. Ben bekliyordum zaten yakında bu işin altından başarıyla kalkacağını. Bu makaronların senin elinden kurtulacağını hiç düşünmemiştim.
Zinnurun tarifinden yola çıkarak yaptığım onlarca tepsi makaronun bazılarında ben de de fırfırlanmama, üzerlerinin çatlaması gibi problemler olmuştu. Ama ben de yılmadım, sürekli denemelere devam ettim. Şimdi daha başarılı makaronlar yapıyorum.
Ben pişirirken fırının turbo ayarını kullanıyorum ve üzerlerinin çatlamamısı için de cheese keklerde olduğu gibi fırının altına bir kapla su koyuyorum. Bu şekilde pişirdiğimde hemen hemen hepsinin etekleri fırfırlanıyor. Bunlar da benim tecrübelerim, belki faydası olur diye düşünerek yazmak istedim. Bizi bu nefis kurabiyelerle tanıştırdığı için önce Zinnur'un sonra da senin ellerine sağlık canım. Yeni denemelerinde de sana başarılar dilerim.
Sevgilerimle,

Alev dedi ki...

Tebrik ederim burcin
Valla eteklenmis :) Harika gorunuyor.

Feyza Fidan dedi ki...

Ayyyyyyyyy ne güzel olmuş Burçincim, afilli, havalı,şık..artık ne denirki olayı bitirmişsin sen canım hahahaha..
Ellerin dert görmesin,
Öptüm çok

Hilal KAYA dedi ki...

bu nasıl birşey ya, gerçek mi valla süper olmuş! ellerine sağlık sevgili burçin...

Eya dedi ki...

Burçinciğim...

Ben biliyordum zaten.Başaracağını, bizi böyle harika bir lezzetle başbaşa bırakacağını.Harikasın,ellerine sağlık.

sevgiler

zehra

Cafe Gusto dedi ki...

Burçinciğim harika birşey olmuş bu makaronlar ellerine sağlık.Sevgiler...

Cafe Gusto dedi ki...

Burçinciğim harika birşey olmuş bu makaronlar ellerine sağlık.Sevgiler...

Unknown dedi ki...

Burçin çoook güzel olmuş...ellerine sağlık .orjinalinden çok daha hoş hemde.
sevgiler
funda

Nilay Cinisli dedi ki...

Canım harika olmuşş, nefis bir görüntü bayıldım..
Ellerine sağlık..

hanimis dedi ki...

Bravo Burcin, harika olmus.
Zinnur bilir (az başının etini yemedim) bir dönem ben de Isfahan'a kafayı takmıştım. Internette okumadigim yazi kalmadi diyebilirim. Ama bir turlu denemeye fırsat olmamıştı. Sayende heveslendim şimdi yine. Senin de tecrübelerinden yardımla yakında ben de bir teşebbüs edeceğim. Bu konuda senin de başını ağrıtabilirim baştan uyarayım :) Ellerine sağlık..

Adsız dedi ki...

Ellerine sağlık Burçin'cim çok bakımlı kızlar gibi bu etekten bende isterim :)

İLKAY dedi ki...

Burçincim merhaba,
Ben tekrar denedim senden heycan alarak ama maalesef eteklenmediler...herşeye uydum...sanırım turbo fırında pişirmek gerek...benim elektrikli mini fırın...maaalesef turbosu yok...senin fırının turbo mu canım???
Bu arada ben yardımını rica edeceğim tüm araştırmama rağmen , ben günlükte fotoğraf ekle , harf vs. satırı çıkmıyor....fotoğraf ekleyemiyorum maalesef...
Eğer bir ara bilgin varsa ve yardım edebilirsen çoook sevinirm canım....
Sevgiler,
İlkay

sevdamavisi dedi ki...

Burçin'ciğim,
nefis bir görüntü. ellerine sağlık.

Adsız dedi ki...

Burçinciğim gerçekten gel beni ye diyor bu devvv makaron....

Ellerine sağlık ....harika görünüyor...

özlem

Leziz Tarifler dedi ki...

Burçin, azmine hayranım canım. Çok güzel görünüyor. Lezzeti nasıl? Ben de deneyeceğim sanırım. Sevgiler..

Unknown dedi ki...

Gerçekten macera yaşamışsın Burçincim ama azmetmişsin ve başarmışsın...Tebrik ederim çok şık duruyor ellerine sağlık...

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

İlkaycığım - Çok teşekkür ederim.

Denizciğim - Sonunda oldu. Çok teşekkür ederim.

Ufukcuğum - Güvenin ve desteğin için çok teşekkür ediyorum.

Sebla - Çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

Nesrin - Çok teşekkür ederim. Açıkçası pembe gida boyası yanımda hazırda bekliyordu ama vazgeçip eklemedim daha bir iştahlı yiyebilmek için. İyi ki de öyle yapmışım.

Elvancığım - Tavsiye ederim. Özellikle ertesi gün soğuduktan sonra harika bir lezzet haline dönüşmüştü. Zinnur iyi ki var hayatımızda...

Defneciğim - Çok teşekkür ederim güvenin için, canım arkadaşım.

Seldacığım - Çok teşekkür ederim.

Pasta Saati - Çok teşekkürler.

Hatice - Çok teşekkür ederim.

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Zinnurcuğum - Desteğini öyle çok hissettim ki... Hem gönderdiğin linkler hem diğer yorum ve yazılarınla zaten benden çok senin payın var bu başarıda. İyi ki varın. İyi ki oradasın. Çok ama çok teşekkür ediyorum.

Neslihancığım - Çok teşekkür ederim. Merakla bekliyorum senin dev makaronu.

Didemciğim - Çok teşekkür ederim.

Fulyacığım - Keşke olsaydı. Çok teşekkür ederim.

Ferahcığım - Çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

Özlemciğim - Tavsiye ederim, üzerine gitmek çoğu zaman iyi sonuç veriyor. Çok teşekkür ederim.

Hülya - Çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

Burcucuğum - Çok teşekkür ederim.

Ninocuğum - Çok sağol.

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Işılcığım - Güzel yorumun için çok teşekkür ederim. Önerilerini mutlaka dikkate alacağım. Basit gibi görünen ama aynı zamanda çok incelik isteyen bir lezzet diye düşünüyorum. Senin yaptıkların harika görünüyor. Makaron bende de bağımlılık yaptı sanırım. Sürekli başka çeşitlerini denemek istiyorum artık.

Alev - Çok teşekkür ederim. Sonunda eteklendiler.

Feyzacığım - Çok teşekkür ederim.

Hilal - Çok teşekkür ederim güzel yorumun için.

Zehracığım - Çok teşekkür ederim güvenin için.

Serpilciğim - Çok teşekkür ederim, beğendiğine sevindim.

Funda - Çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

Nilaycığım - Çok teşekkür ederim.

Işıl - Çok teşekkür ederim, beğendiğine gerçekten çok sevindim. Eminim senin gibi bir ustanın yaptığı ispahan ilk denemede harika olacak. Seve seve her zaman buradayım,

Edacığım - Çok teşekkür ederim.

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

İlkaycığım - Ben de mini fırında pişirdim turbo ayar kullanmadan. Diğer konular için bloguna bakıp bilgi vereceğim en kısa sürede.

Sevdacığım - Çok teşekkür ederim.

Özlem - Çok teşekkür ederim.

Feyhancığım - Lezzeti gerçekten harika. İlk deneme olan fıstıklıyı başaramdığım için aklımda kaldı. İlk fırsatta denemek istiyorum tekrar. Tavsiye ederim ve teşekkür ederim.

Zerrinciğim çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

HERKESE KUCAK DOLUSU SEVGİLERİMLE...

İLKAY dedi ki...

Burçincim çok sağol cevabın için....benim yine deneme yapmam lazım demek ki turbo olmadan oluyor...teknik hata yapıyorum ::((((
Zaten bu ara tüm tenki sorunlar beni buluyor ya hadi hayırlsı artık::))))
Desteğin yardımın için şimdiden çok sağol canım....
Sevgiler,
İlkay

hayatkazanbenkepce dedi ki...

ELLERİNE SAĞLIK SÜPER OLMUŞ HEMDE....

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Sevgili hayatkazanbenkepçe - Çok teşekkür ederim.

Sevgiler,

Damak Tadı dedi ki...

Harika bir görüntü Burçin'ciğim..Seni tebrik ediyorum canım..Harikasın tek kelime ile..


Sevgiler

Pastanı Seç dedi ki...

Valla çok güzel olmuş ellerine sağlık canım

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Gülcüğüm - Çok teşekkür ederim güzel sözlerin için.

Sevgili Pastanı Seç - Çok teşekkür ederim.

SEVGİLER...

Acqua dedi ki...

merhaba, bu harika birşeye benziyor, görüntü çok hoş gece gece canım çekti valla :)

sevgilerimle
www.bebekbuyutu-yorum.blogspot.com

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Sevgili Acqua - Çok teşekkür ederim ziyaretin ve yorumun için.

Sevgiler,

Adsız dedi ki...

Merhaba
İsfahan harika görünüyor. Pasta büyüklüğündemi oluyor acaba. Dilimlenipmi servis ediliyor. Yoksa tek kişilik mi?
Fatoş

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Merhaba Fatoş - Ispahan'ın çapı yaklaşık 15- 18 cm arası oluyor. Ben pasta keser gibi 4 dilime ayırıyorum.
Çok teşekkür ederim.

Sevgiler,

Adsız dedi ki...

Do you people have a facebook fan page? I looked for one on twitter but could not discover one, I would really like to become a fan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...